Klient to klient, to od niego płyną do firmy pieniądze. Zadbanie o to, by po kontakcie z Twoją organizacją miał wyłącznie dobre wspomnienia – to zawsze cel nadrzędny. W przypadku kontaktów Business to Business (B2B) zasady obowiązują te same, jest jednak kilka niuansów, które sprawią, że będziesz mile widziany jako partner w biznesie.

Forma komunikacji

Wszystko w kontaktach z Twoim partnerem biznesowym jest komunikacją – to, jak go pozyskasz, jak przeprowadzisz negocjacje i jak będzie układała się współpraca pracowników Twojej firmy i ich firmy. Warto tu sobie uzmysłowić, że nikt nie ufa okrągłym słówkom i frazesom oraz że nikt nie szuka we współpracy kłopotów. Dlatego komunikacja powinna być rzeczowa i rzetelna – bez składania obietnic do dotrzymania, bez spychania na siebie wzajemnie odpowiedzialności. Traktuj kontrahenta jak partnera – uzgadniaj z nim wszystkie potrzebne kwestie, nie stawiaj przed faktem dokonanym. Warto też, dla dobra biznesu, nie doprowadzać do zbyt familiarnych stosunków. Postaw na rzeczowość i życzliwość.

Procedury

Gdy będziecie na etapie uzgadniania współpracy i formułowania umów, warto także określić procedury postępowania w Waszych wspólnych przedsięwzięciach, a nawet je spisać. Określcie wspólnie obieg dokumentów i terminy ich dostarczania oraz cały proces Waszych wspólnych działań. Pozwoli to uniknąć nieporozumień. Będziesz też mógł ułatwić i usprawnić swoją codzienną pracę, np. wpisując w swój program do wystawiania rachunków konkretne dane i zautomatyzować proces ich wystawiania – lub inne tego rodzaju usprawnienia stosowne w Waszej sytuacji biznesowej. Oczywiste jest, że procedur tych musicie ze swojej strony przestrzegać nienagannie.

Zobacz również  Śpiesz się z wdrożeniem JPK

Rzetelność

Na to szumnie brzmiące słowo składa się wiele codziennych działań. Przede wszystkim wypełniaj sumiennie Wasze wzajemne zobowiązania oraz przestrzegaj procedur, które wspólnie wypracowaliście. Ale są też takie drobiazgi jak – odbieranie telefonów i oddzwanianie, jeśli to nie było możliwe. Nierzucanie słów na wiatr – nie zobowiązuj się do czego, czego wiesz, że nie będziesz w stanie wypełnić i nie kłam – rzetelniejsze niż obiecywanie jest stawianie spraw jasno – nie stracisz klienta, informując go o swoich ograniczeniach, ale już nie dotrzymując zobowiązań – tak.

Zrób coś ponad

Iść po linii najmniejszego oporu jest łatwo i zwyczajnie. Swoją markę jako wiarygodnego partnera biznesowego zbudujesz jednak, wychodząc poza konieczne minimum. Wyjdź naprzeciw oczekiwaniom klienta, ułatw mu coś, o czym jeszcze nie zdążył pomyśleć, a co widzisz, że sprawiałoby mu trudność w codziennej pracy z Tobą. Możesz go pozytywnie zaskoczyć oferując mu dodatkowe bonusy czy usprawnienia. Bądź pomocny i życzliwy w codziennych kontaktach – to czasem małe gesty mogą zbudować wielkie profity.